Vprašanje:Sprašujete nas za mnenje glede možnosti uporabe konkurenčnega postopka s pogajanji v konkretnem primeru. Navajate, da ste izvedli odprti postopek za izbiro izvajalca gradenj ter da ste v tem postopku pridobili dve ponudbi. Pri prvi ponudbi ste ugotovili, da ponudnik ne izpolnjuje pogojev za sodelovanje in da ponudbena cena presega zagotovljena sredstva, pri drugi pa (le), da ponudbena cena presega zagotovljena sredstva. Razmišljate, da bi postopek javnega naročila nadaljevali po konkurenčnem postopku s pogajanji na podlagi druge povedi točke b) prvega odstavka 44. člena ZJN-3, vendar ste v dilemi o tem, ali lahko v danih okoliščinah konkretnega primera to storite. Pri tem se sklicujete na nekatere odločitve DKOM, ki jih razumete tako, da lahko naročnik »poleg ponudnika, ki izpolnjuje pogoje za sodelovanje, zanje ne obstajajo razlogi za izključitev in je v predhodno izvedenem (med drugim) odprtem postopku predložil ponudbo v skladu s formalnimi zahtevami za postopek javnega naročanja, povabi tudi konkurenčnega ponudnika, ki ni izpolnjeval pogojev za sodelovanje«. Navajate še, da je mnenje MJU v zvezi s tem vprašanjem nekoliko drugačno.
Odgovor: Skladno s tč. b) prvega odstavka 44. člena ZJN-3 je konkurenčni postopek s pogajanji med drugim mogoče uporabiti le na t.im. splošnem (ne pa tudi infrastrukturnem) področju javnega naročanja. Med drugim se ta postopek lahko uporabi tudi v primeru, ko so bile v odprtem ali omejenem postopku (ali v postopku male vrednosti) prejete le »nepravilne ali nesprejemljive« ponudbe. Tako je v uvodni izjavi (44) Direktive 2014/24/EU, po kateri je pravilo povzeto, zapisano: »Konkurenčni postopek s pogajanji bi moral biti na voljo tudi v primerih, ko se v odprtem ali omejenem postopku oddajo le nepravilne ali nesprejemljive ponudbe. V takih primerih bi bilo javnim naročnikom treba omogočiti, da izvedejo pogajanja za pridobitev pravilnih in sprejemljivih ponudb.«
Komentar ZJN-3[1] k tč. b) prvega odstavka 44. člena navaja, da so lahko pomanjkljivosti v ponudbah, ki pripeljejo do tega, da naročila ni mogoče oddati, različne (na primer prepozno prispele ponudbe, ponudbe, ki vsebujejo neskladja z zahtevami iz razpisne dokumentacije, ki jih ni mogoče odpraviti z dopustnim dopolnjevanjem ponudb, neobičajno nizke ponudbe in podobno). Navajanje teh pomanjkljivosti v besedilu točke b) prvega odstavka 44. člena ZJN-3 ni izključujoče. Iz besedila tč. b) četrtega odstavka 26. člena Direktive 2014/24/EU, po katerem je navedena določba povzeta, je namreč razvidno (uporaba besede »zlasti«), da so naštete primeroma in da gre lahko tudi druge možne pomanjkljivosti, ki povzročijo položaj, v katerem je treba odprti ali omejeni postopek oddaje javnega naročila zaključiti brez izbire najugodnejše ponudbe. Pravilo iz tč. b) četrtega odstavka 26. člena direktive 2014/24/EU se namreč glasi:
»(b) v zvezi z gradnjami, blagom ali storitvami, pri katerih se v okviru odprtega ali omejenega postopka predložijo le nepravilne ali nesprejemljive ponudbe. V takih primerih javnim naročnikom ni treba objaviti obvestila o javnem naročilu, če v postopek vključijo vse ponudnike – vendar samo te –, ki izpolnjujejo pogoje iz členov 57 do 64 in so v predhodno izvedenem odprtem ali omejenem postopku predložili ponudbe v skladu s formalnimi zahtevami za postopek javnega naročanja.
Za nepravilne veljajo zlasti ponudbe, ki niso skladne z dokumentacijo v zvezi z oddajo javnega naročila, ki so prispele prepozno, pri katerih je dokazano nedovoljeno dogovarjanje ali korupcija ali ki jih javni naročniki ocenijo za neobičajno nizke. Za nesprejemljive veljajo zlasti ponudbe ponudnikov, ki niso ustrezno usposobljeni, ter ponudbe, katerih cena presega proračun javnega naročnika, kot je določen in dokumentiran pred začetkom postopka javnega naročanja.«
V položajih, ki so opisani v tč. b) četrtega odstavka 26. člena Direktive 2014/24/EU oziroma tč. b) prvega odstavka 44. člena ZJN-3, ima naročnik na voljo dve možnosti:
a) Neuspeli odprti ali omejeni postopek lahko zaključi (peti odstavek 90. člena ZJN-3) ter prične nov postopek za oddajo naročila (naročnik ni v nobenem primeru neuspelega postopka dolžan nadaljevati s pogajanji na podlagi pravila iz tč. b prvega odstavka 42. člena ZJN-3).
a) Druga možnost je, da naročnik s ponudniki, ki so v odprtem ali omejenem postopku oddali svojo ponudbo, izvede konkurenčni postopek s pogajanji ali konkurenčni dialog (glej tč. b prvega odstavka 42. člena ZJN-3) z namenom pridobitve »pravilnih in sprejemljivih« ponudb. Pri tem naročniku ni treba objaviti obvestila o javnem naročilu, če v postopek vključi vse ponudnike (vendar samo te!), ki izpolnjujejo pogoje za sodelovanje in zanje ne obstajajo razlogi za izključitev ter so v predhodno izvedenem neuspelem postopku predložili ponudbe v skladu s formalnimi zahtevami za postopek javnega naročanja.[2] Ker bodo ponudniki v takšnem primeru udeleženi v postopku, ki ni bil javno objavljen (kar je izjema od temeljnega pravila javnega naročanja, ki zahteva javno dostopno objavo javnih naročil), je treba opozoriti na dvoje. Prvič, namen pravila iz točke b) prvega odstavka 44. člena ni naročniku omogočiti prost in neomejen dostop do pogajanj oziroma dialoga s ponudniki, ampak je namen pogajanj s ponudniki v tem postopku »pridobitev pravilnih in sprejemljivih ponudb« – ne v formalnem smislu, temveč vsebinsko in kot nadaljevanje(!) predhodnega (v preteklosti že javno objavljenega) odprtega ali omejenega postopka. Upoštevaje pravilo, da se v tem primeru pogajanj lahko udeležijo le tisti ponudniki, pri katerih niso podani izločitveni razlogi in ki izpolnjujejo pogoje za sodelovanje, navedeno pomeni, da so lahko predmet pogajanj praviloma (le) tisti elementi (v preteklem postopku oddane) ponudbe, ki zadevajo njen »tehnični« (na podlagi specifikacij oblikovani) del in/ali »finančni« del (npr. cena, v primeru, ko je bilo v predhodnem, neuspelem postopku ugotovljeno, da vse ponudbe presegajo naročnikova zagotovljena sredstva). In drugič, ob upoštevanju dejstva, da gre za postopek s pogajanji, ki predhodno ni bil javno objavljen, morajo pogajanja tudi v tem postopku (podobno kot v postopku s pogajanji brez predhodne objave pod točko a) prvega odstavka 46. člena ZJN-3) potekati tako, da se prvotni pogoji (v preteklosti že javno objavljenega) javnega naročila bistveno ne spremenijo (če bi bili pogoji prvotnega naročila bistveno drugačni, bi se namreč lahko zanj potegovalo več ponudnikov in/ali drugi ponudniki).
Ob vsem navedenem je odgovor na vaše vprašanje sledeč:
V okoliščinah, kakršne opisujete (eden od ponudnikov ne izpolnjuje pogojev za sodelovanje v postopku za oddajo javnega naročila, ponudba drugega ponudnika pa presega zagotovljena sredstva), sicer lahko nadaljujete postopek na podlagi določbe tč. b) prvega odstavka 44. člena ZJN-3, vendar v ta postopek ne morete vključiti ponudnika, za katerega je bilo ugotovljeno, da ne izpolnjuje pogojev za sodelovanje v tem postopku. Kot rečeno, gre v primeru konkurenčnega postopka s pogajanji, ki se vodi na podlagi določbe tč. b) prvega odstavka 44. člena ZJN-3, le za nadaljevanje(!) prvotnega, javno objavljenega postopka za oddajo javnega naročila (v vašem primeru odprtega postopka). Ker je bil takšen postopek že enkrat javno objavljen, se v tem primeru ne zahteva (ponovna) javna objava (za oddajo istega javnega naročila) in naročnik lahko postopek nadaljuje s pogajanji – vendar le s tistimi ponudniki, za katere je (bilo) ugotovljeno, da izpolnjujejo pogoje za sodelovanje v postopku in pri njih niso podani razlogi za izločitev (gre namreč za splošno pravilo, ki velja pri vseh postopkih za oddajo javnega naročila, da naročila ni mogoče oddati ponudniku ki ni usposobljen in/ali primeren za izvedbo naročila).
[1] ZAKON o javnem naročanju (ZJN-3) s komentarjem / urednika Urška Skok Klima, Sašo Matas ; avtorice Milena Basta Trtnik … [et al.]. – Ljubljana : Uradni list Republike Slovenije, 2022 (komentar 44.člena, V.Kostanjevec)
[2] Prim. druga poved v tč. b) četrtega odstavka 26. člena direktive 2014/24/EU
Ta stran uporablja piškotke, da bi vam zagotovila najboljšo možno uporabniško izkušnjo!
Privacy settings
Privolitev
Ta stran uporablja piškotke, da bi vam zagotovila najboljšo možno uporabniško izkušnjo!. Kateri piškotki in skripte so uporabi in kako vplivajo na vaš obisk je opisano na levi. Svoje nastavitve lahko spremenite kadarkoli. Vaša izbira ne bo vplivala na vaš obisk.
Vedite: Te nastavitve veljajo samo za napravo, ki jo trenutno uporabljate.
Obvezni piškotki
Obvezni piškotki so ključni in brez njih posamezna spletna stran oz. spletni portal v lasti oz. upravljanju Založba Forum Media, ne bo deloval, kot bi moral. Nastavijo se, ko posameznik odda obrazec, se prijavi ali opravi kakršnokoli interakcijo s spletno stranjo, ki gre preko klikanja na enostavne povezave.
Piškotki na tej listi:
has_js
NSC_xxx.fe.bd.vl
JSESSIONID, PHPSESSIONID, ASPSESSIONID, ipd.
Analitični in oglaševalski piškotki
Analitični in oglaševalski piškotki so piškotki partnerskih storitev, kot so: Facebook, Google, Mouseflow itd. in z njimi Založba Forum Media analizira promet na posamezni spletni strani, da lahko izboljša uporabniško izkušnjo. Posameznik sprejme piškot s klikom na gumb na spletni strani. Če se z uporabo teh posameznik ne strinja, se piškotki ne bodo namestili, lahko pa se zgodi, da zato nekatere zanimive funkcije posameznega spletnega mesta ne bodo na voljo. Več glede uporabe piškotkov je na voljo na posamezni spletni strani.
Piškotki na tej listi:
NID
SID
HSID
lbcs
IDE
ANID
DSID
FLC
AID
TAID
exchange_uid
__gads
__gac
Conversion
NID
SID
fr
tr
uuid
uuid2
uuidc
MUID
MUIDB
_ga
_gid
_gat
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
__utm.gif
rur
urlgen
uuid
uuidc
addthis.com
adnxs.com
adsrvr.org
adtech.com
advertising.com
bidswitch.net
casalemedia.com
contextweb.com
criteo.com
demdex.net
doubleclick.net
google.com
googleadservices.com
hubspot.com
instagram.com
openx.net
pubmatic.com
rlcdn.com
yieldlab.net
youtube.com
smartadserver.com
tradedoubler.com
IDE
ANID
DSID
FLC
AID
TAID