Košarica

Novo za naročnike paketa OPTIMUM: e-obveščanje Preizkusite zdaj >>

[email protected] | 02 250 18 00

Portalu na pot – nagovor strokovne urednice

S 1. 4. 2015 smo začeli uporabljati Zakon o javnem naročanju (ZJN-3)1, ki je v pravno ureditev na področju javnega naročanja prinesel vrsto sprememb. Zakon je bil v tem času že večkrat spremenjen, prav tako so bile posamezne določbe predmet presoje Ustavnega sodišča. Tudi praksa se je v tem času močno spremenila, na kar pa niso vplivale zgolj zakonodaja in sodbe sodišče ES, temveč dejanske razmere na trgu. Če smo se v preteklem letu srečevali z krizo, ki jo je povzročila pandemija, pa smo sedaj soočeni s posledicami vojen v Ukrajini, ki nedvomno vpliva na rast cen nekaterih produktov in kalkulativnih elementov cen ter daljše dobavne roke.

Na spremembe cen, rokov dobave in druge okoliščine, ki jih je povzročila vojna, praktično nismo bili pripravljeni. Zakon o javnem naročanju sicer dopušča spremembo pogodbo zaradi spremenjenih okoliščina, vendar se v praksi pojavljajo problemi, ker so po zakonodaji dopustne spremembe zgolj do višine 30 % osnove pogodbe, kar je upoštevajoč okoliščine posameznih primerov premalo, poleg tega pa nekateri naročniki aneksov ne želijo skleniti, ampak vztrajajo pri izvedbi pogodbe. Na drugi stani pa imamo ponudnike, ki sami bremena povišanja cen ne zmorejo in je nepošteno pričakovati, da bodo sami nosili posledice dviga cen. Res je, da jim zakon omogoča odstop od pogodbe, če so za to podani razlogi, vendar odločitev za ta korak ni enostavna. Zato se v teoriji in praksi iščejo rešitve, ki bodo odgovorile na kritične razmere, s katerimi se soočamo pri izvedbi javnih naročil.

Upoštevajoč prej navedeno in dejstvo, da znaša obseg javnih naročil, oddanih leta 2020, 5.842.934.422 evrov, celoten delež javnih naročil v letu 2020 v BDP pa je znašal kar 12,62 % 2, si avtorji prizadevamo, da bi stanje na področju javnega naročanja ažurno spremljali in o bistvenih novostih javnost tekoče obveščali. Zato pozdravljamo odločitev založbe, da bo portal po novem elektronski, saj je na ta način spremljanje prakse bistveno lažje in hitreje.


  1. Zakon o javnem naročanju (Uradni list RS, št. 91/15, Uradni list Evropske unije, št. 307/15, 307/15, 337/17, 337/17, Uradni list RS, št. 14/18, 69/19 - skl. US, Uradni list Evropske unije, št. 279/19, 279/19, Uradni list RS, št. 49/20 - ZIUZEOP, 80/20 - ZIUOOPE, 152/20 - ZZUOOP, 175/20 - ZIUOPDVE, 15/21 - ZDUOP, 112/21 - ZNUPZ, 206/21 - ZDUPŠOP, 121/21, 10/22)↩︎

  2. Statistično poročilo Ministrstva za javno upravo, Številka: 430-221/2021 z dne 2.9 2021↩︎