Košarica

Novo za naročnike paketa OPTIMUM: e-obveščanje Preizkusite zdaj >>

[email protected] | 02 250 18 00

Izključitev ponudnikov iz postopka oddaje javnega naročila zaradi neizpolnjevanja pogojev za sodelovanje v postopku in pravica do popravnega mehanizma

Izključitev ponudnikov iz postopka oddaje javnega naročila zaradi neizpolnjevanja pogojev za sodelovanje v postopku in pravica do popravnega mehanizma

Splošno

V središču vsake ureditve sistema oddaje javnih naročil je obveznost javnih naročnikov, da javna sredstva porabijo preudarno. Eden od pomembnih vidikov preudarne porabe javnih sredstev je, da se javna naročila dodeli takšnim izvajalcem, ki so primerni in dovolj usposobljeni za to, da bodo naročilo izvršili tako, kot naročnik od njih pričakuje. Javna naročila, če so izvedena neprimerno, prinašajo vsaj dve vrste tveganj. Enako kot pri zasebnih nabavah, gre tudi pri javnem naročanju na eni strani za tveganje, povezano z izvedbo naročila - torej tveganje, da nekvalificirani izvajalec zaupanih nalog ne bo opravil tako, kot je bilo to dogovorjeno v pogodbi o izvedbi javnega naročila, in da v naročilo vložena finančna sredstva ne bodo prinesla željenih učinkov. Na drugi strani pa je, za razliko od zasebnih nabav, pri naročanju v javnem sektorju treba vzeti v ozir tudi tveganje za ugled javnega naročnika (oz. širše: javne oblasti, ki ji je zaupano upravljanje z denarjem davkoplačevalcev) v javnosti.1 Ugled javnega naročnika (oblasti) bo namreč trpel, če bo javni naročnik sklenil pogodbo z nekvalificiranim izvajalcem, ki zaupanega naročila ne bo opravil pravilno, pri čemer javna sredstva ne bodo porabljena tako, kot javnost to pričakuje - torej gospodarno in učinkovito. Medtem ko se naročniki v zasebnem sektorju običajno osredotočajo le na tveganja, povezana z uspešnostjo izvedbe naročila, morajo zato javni naročniki obenem posvečati ustrezno pozornost tudi tveganjem, ki zadevajo ugled javnega sektorja. Iz tega razloga so pravne ureditve postopkov oddaje javnih naročil razvile posebne sisteme pravnih pravil, ki skušajo ne le zagotoviti učinkovito in gospodarno izvedbo naročila, temveč obenem tudi ohraniti zaupanje v poslovanje javne oblasti oz. zmanjšati tveganje izgube njenega ugleda.

Logično je, da sistemi oddaje javnih naročil po vsem svetu poskušajo povečati učinkovitost javne porabe. Za uresničitev tega cilja različni pravni režimi, ki urejajo oddajo javnih naročil, uporabljajo različne izraze kot npr. »najboljša vrednost za denar« (best value for money), »ekonomsko najugodnejša ponudba« (most economically advantageous tender), »najboljše razmerje med kakovostjo in ceno« (best price-quality ratio) in podobno. Za dosego tega ambicioznega cilja pravni sistemi uporabljajo številni pravne institute. Tovrstni instituti med drugim zajemajo pravila o konkurenčnosti, preglednosti, enakopravnosti, o vrstah postopkov za oddajo javnih naročil, o merilih za ocenjevanje ponudb, o različnih tehnikah e-naročanja in podobno, med drugim pa tudi posebne zahteve, ki se nanašajo na presojo primernosti in sposobnosti ponudnikov za izvedbo javnega naročila, torej na njihovo »kvalificiranost« (izpolnjevanje pogojev) za izvedbo javnega naročila. Ponudnike, ki ne izpolnjujejo tovrstnih vnaprej določenih kriterijev, je mogoče (ali pa celo obvezno) izločiti - odvisno od posamezne ureditve - bodisi iz posameznega postopka za oddajo javnega naročila ali pa iz sistema oddaje javnih naročil kot celote.