Košarica

Novo za naročnike paketa OPTIMUM: e-obveščanje Preizkusite zdaj >>

[email protected] | 02 250 18 00

Postopek izbire koncesionarja po Zakonu o nekaterih koncesijskih pogodbah

Postopek izbire koncesionarja po Zakonu o nekaterih koncesijskih pogodbah

Za razliko od predpisov o javnem naročanju Zakon o nekaterih koncesijskih pogodbah (v nadaljevanju: ZNKP) in Direktiva 2014/23/EU o podeljevanju koncesijskih pogodb iz leta 2014 (v nadaljevanju: Direktiva 2014/23/EU) ne določata nobenih posebnih postopkov za izbiro koncesionarja, ki bi jih bilo treba upoštevati pri podeljevanju koncesije. Tako zakon kot direktiva vzpostavljata zgolj osnovni postopkovni okvir, ki odraža splošna načela in postopkovna jamstva, ki izhajajo iz sodne prakse Sodišča EU in katerih cilj je zagotoviti preglednost postopka podelitve koncesije ter enakopravno obravnavanje gospodarskih subjektov. S stališča direktive 2014/23/EU gre pri tem za tisto minimalno usklajevanje nacionalnih zakonodaj, ki bi moralo po mnenju zakonodajalca EU zadostovati za odprtje skupnega trga EU na področju podeljevanja nekaterih koncesijskih pogodb in enotno uporabo prava Unije ter zagotovitev pravne varnosti za gospodarske subjekte na tem področju. Slovenski zakonodajalec bi lahko postopke za izbiro koncesionarja določil tudi podrobneje, vendar se za to ni odločil. Tako je koncedentom prepuščeno, da sami najdejo in oblikujejo ustrezen postopkovni model za izbiro koncesionarja. Takšen pristop koncedentom nedvomno omogoča večjo prožnost pri organiziranju postopka in jim dopušča, da oblikujejo ustrezna pravila za izbiro koncesionarja na način (po postopku), ki najbolje ustreza okoliščinam posameznega (pogosto zapletenega) koncesijskega posla. Navedeno je lahko koristno za koncedente, ki že imajo izkušnje s podeljevanjem koncesij in sklepanjem drugih pravnih poslov s področja javno-zasebnih partnerstev, saj lahko precej udobno oblikujejo svoje postopke za izbiro koncesionarja na podlagi predhodnih izkušenj ter v praksi že uveljavljenih modelov in dokumentacije. Za manj izkušene koncedente pa pomanjkanje podrobnih postopkovnih pravil lahko pomeni tudi povečano tveganje za napake v postopku, do katerih lahko pride zlasti zaradi neupoštevanja temeljnih načel, še posebej preglednosti postopka in enake obravnave potencialnih ponudnikov v postopku oddaje koncesije.

Postopek podelitve koncesije, vključno z načinom izbire koncesionarja, mora biti seveda vpet v obvezni pravni okvir, ki ga določa ZNKP (pravila o izločitvenih razlogih in pogojih za sodelovanje v postopku podelitve koncesije, dokazilih, objavah, rokih ipd.), vendar je oblikovanje samega postopka (postopkovnega modela) izbire koncesionarja v rokah koncedentov. Na kakršen koli način že oblikujejo postopek, ki vodi k izbiri koncesionarja, so koncedenti zavezani k spoštovanju temeljnih načel preglednosti, nediskriminacije in enake obravnave v razmerju do gospodarskih subjektov.1 Skladnost postopanja s temeljnimi načeli je zahteva, ki se vije v celotnem postopku podeljevanja koncesije, od oblikovanja tehničnih specifikacij, določanja (izbirnih) pogojev za sodelovanje v postopku, oblikovanja meril za izbiro koncesionarja in postopkovnega modela za izbiro koncesionarja, pa vse do podelitve koncesije in sklenitve koncesijske pogodbe. Pri oblikovanju postopkovnega modela za izbiro koncesionarja je spoštovanje teh načel še posebej pomembno, saj gre v tem primeru (glede na to, da ZNKP ne določa nobenih posebnih postopkov) za pravne praznine, ki jih je treba zapolniti in razlagati prav s pomočjo temeljnih načel. Neupoštevanje teh načel lahko ogrozi celoten postopek podelitve koncesije in je lahko podlaga za sprožitev postopka pravnega varstva.