Košarica

Novo za naročnike paketa OPTIMUM: e-obveščanje Preizkusite zdaj >>

[email protected] | 02 250 18 00

Preprečevanje nasprotja interesov

Preprečevanje nasprotja interesov

Zaradi zagotavljanja konkurence med ponudniki (načelo zagotavljanja konkurence med ponudniki, 5. člen ZJN-3) mora naročnik izvajati javno naročanje na pregleden način (načelo transparentnosti javnega naročanja, 6. člen ZJN-3) in gospodarske subjekte pri tem obravnavati na enak način (načelo enakopravne obravnave ponudnikov, 7. člen ZJN-3). Namen načela iz 7. člena ZJN-3 je razvoj zdrave in učinkovite konkurence med podjetji, ki sodelujejo v postopku oddaje javnega naročila, zahteva pa, da imajo vsi ponudniki pri postavljanju pogojev svojih ponudb enake možnosti in torej zahteva da za vse konkurente veljajo enaki pogoji (gl. v tem smislu sodbi Sodišča Komisija proti CAS Succhi di Frutta, C-496/99 P z dne 29. 4. 2004, ECLI:EU:C:2004:236, točka 110, in Cartiera dell’Adda, C-42/13 z dne 6. 11. 2014, ECLI:EU:C: 2014:2345, točka 44). Namen obvezne preglednosti (6. člen ZJN-3), ki dopolnjuje načelo iz 7. člena ZJN-3, je preprečiti tveganje za dajanje prednosti nekaterim ponudnikom in samovoljo naročnika glede njih oziroma nekaterih ponudb (gl. v tem smislu sodbi Sodišča Komisija proti CAS Succhi di Frutta, ECLI:EU:C:2004:236, točka 111, in Cartiera dell’Adda, EU:C:2014:2345, točka 44). Nasprotje interesov vsebuje tveganje, da se naročnik odloča glede na okoliščine, ki z zadevnim naročilom niso povezane, in da se samo zato daje prednost posameznemu ponudniku (sodba Sodišča eVigilo Ltd proti Priešgaisrines apsaugos ir gelbejimo departamentas prie Vidaus reikaly ministerijos, C-538/13 z dne 12. 3. 2015, ECLI:EU:C:2015:166, točka 35), kar bi lahko pomenilo kršitev 6. in 7. člena ZJN-3. Zato 91. člen Zakona o javnem naročanju (Uradni list RS, št. 91/2015 s sprem.; v nadaljevanju: ZJN-3) določa obvezna ravnanja pri naročniku (prvi, drugi, tretji in peti odstavek 91. člena ZJN-3, posredno pa tudi v šestem odstavku 91. člena ZJN-3), da se učinkovito preprečuje, odkriva in odpravlja nasprotja interesov pri izvajanju javnega naročanja, nalaga pa tudi obveznost izbranemu ponudniku (šesti odstavek 91. člena ZJN-3). Namen 91. člena ZJN-3 je tako odprava korupcijskih tveganj pri javnem naročanju oziroma njihova omejitev (zakonodajno gradivo, EVA: 2015-3130-0001, št. 00714-8/2015/28 z dne 23. 7. 2015, str. 140), predstavlja pa implementacijo 24. člena Direktive 2014/24/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 26. februarja 2014 o javnem naročanju in razveljavitvi Direktive 2004/18/ES (UL L 94 z dne 28. 3. 2014; v nadaljevanju: Direktiva 2014/24) in 42. člena Direktive 2014/25/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 26. februarja 2014 o javnem naročanju naročnikov, ki opravljajo dejavnosti v vodnem, energetskem in prometnem sektorju ter sektorju poštnih storitev ter o razveljavitvi Direktive 2004/17/ES (UL L 94 z dne 28. 3. 2014; v nadaljevanju: Direktiva 2014/25), ki urejata vprašanje nasprotja interesov.

Pravna izhodišča

Prvi odstavek 24. člena Direktive 2014/24 in prvi odstavek 42. člena Direktive 2014/25 določata, da države članice zagotovijo, da javni naročniki sprejmejo ustrezne ukrepe za učinkovito preprečevanje, odkrivanje in odpravljanje nasprotij1 oziroma navzkrižij2 interesov pri izvajanju postopkov javnega naročanja, da se prepreči kakršno koli izkrivljanje konkurence in zagotovi enaka obravnava vseh gospodarskih subjektov.