Košarica

Novo za naročnike paketa OPTIMUM: e-obveščanje Preizkusite zdaj >>

[email protected] | 02 250 18 00

Sklicevanje na kadrovske zmogljivosti drugih subjektov v praksi Državne revizijske komisije

Sklicevanje na kadrovske zmogljivosti drugih subjektov v praksi Državne revizijske komisije

V praksi javnega naročanja se ponudniki na zmogljivosti drugih subjektov velikokrat sklicujejo tudi v primeru izpolnjevanja kadrovskih zahtev. V zvezi s tem se je v praksi Državne revizijske komisije večkrat zastavilo vprašanje, na kakšen način lahko kot odgovorni vodja del sodeluje oseba, ki ni zaposlena niti pri ponudniku niti pri podizvajalcu, temveč pri osebi, ki v ponudbi neposredno ne sodeluje. V sklepu št. 018-190/2017-4 je vlagatelj za funkcijo odgovornega vodje projektov imenoval strokovnjaka, ki je bil zaposlen pri osebi, ki v vlagateljevi ponudbi ni nastopala kot partner ali podizvajalec. V ponudbo je predložil pogodbo, sklenjeno med njim in strokovnjakom, iz katere je bilo razvidno, da sta se vlagatelj in strokovnjak kot fizična oseba dogovorila, da bosta sodelovala pri pripravi ponudbe za javno naročilo in da bosta v primeru pridobitve naročila sodelovala tudi pri izvedbi del. Ob tem je vlagatelj pojasnil, da se ne sklicuje na zmogljivost družbe, pri kateri je bil strokovnjak zaposlen, čeprav je priložil tudi soglasje, s katerim je delodajalec strokovnjaka soglašal, da ta nastopa v ponudbi in v primeru pridobitve posla opravlja funkcijo odgovornega vodje projekta. Iz navedenih dejstev je bilo razvidno, da je vlagatelj kadrovsko usposobljenost izkazoval z zmogljivostjo drugega subjekta, saj odgovornega vodje projektov ni imenoval izmed lastnih zaposlenih delavcev, temveč je imenoval osebo, ki pri njemu ni bila zaposlena in s katero je za potrebe javnega naročila tudi sklenil posebno pogodbo. Kot je ugotovila Državna revizijska komisija, vlagatelj ni uporabljal zmogljivosti strokovnjakovega delodajalca, saj ta ni bil stranka posebne pogodbe in se v razmerju do vlagatelja ni zavezal, da mu bo za izvedbo javnega naročila zagotovil potrebni kader. Pač pa je vlagatelj uporabljal zmogljivosti strokovnjaka kot fizične osebe, ker je z njim in njegovimi strokovnimi izkušnjami izkazoval sposobnost za izvedbo naročila. Strokovnjaka ni bilo mogoče šteti za lastni kader vlagatelja, saj ni bil zaposlen pri njem in je sklenil posebno pogodbo le za namen izvedbe posameznega naročila. Takšnega neposrednega angažiranja strokovnjaka kot fizične osebe naročnik v razpisni dokumentaciji ni prepovedal, tudi sicer pa taka določba glede na definicijo gospodarskega subjekta ne bi bila v skladu z ZJN-3. Dejstvo, da je določena oseba zaposlena, ne pomeni, da je last delodajalca, saj lahko tudi sama, če so za to izpolnjeni pogoji, sklepa pogodbe civilnega prava v svojem imenu in za svoj račun. Državna revizijska komisija je na podlagi navedenih argumentov odločila, da naročnik ni imel podlage za zaključek, da vlagatelj uporablja zmogljivosti strokovnjakovega delodajalca, zaradi česar vlagatelj ni bil dolžan predložiti dokumentacije za delodajalca, ki jo je naročnik zahteval v primeru uporabe zmogljivosti drugih subjektov.

V sklepu št. 018-232/2017-5 je Državna revizijska komisija obravnavala položaj, ko strokovnjak, ki je bil imenovan za funkcijo odgovornega vodje posameznih del za gradbena dela, ni bil zaposlen pri izbranemu ponudniku, temveč pri drugem delodajalcu, pri čemer izbrani ponudnik niti strokovnjaka kot fizično osebo niti njegovega delodajalca ni vključil v ponudbo kot skupnega partnerja ali kot podizvajalca in zanju tudi ni predložil obrazca ESPD. Iz ponudbe izbranega ponudnika je bilo torej razvidno, da izbrani ponudnik zahtevane delovne skupine strokovnjakov ni zagotavljal le z osebami, ki so bile zaposlene pri njem, temveč tudi z osebo, ki je bila zaposlena pri drugem delodajalcu. To je pomenilo, da je izbrani ponudnik glede pogojev v zvezi z izobrazbo in strokovno sposobnostjo uporabljal zmogljivost drugega subjekta. Kot je pojasnila Državna revizijska komisija, se ponudnik na podlagi 81. člena ZJN-3 pri izkazovanju svoje finančne in ekonomske ter tehnične in strokovne sposobnosti lahko sklicuje na zmogljivost drugih subjektov, vendar pa ta možnost ni neomejena. Glede pogojev v zvezi z izobrazbo in strokovno usposobljenostjo izvajalca storitev ali gradenj (torej glede točke f) osmega odstavka 77. člena ZJN-3) ter pogojev v zvezi z ustreznimi poklicnimi izkušnjami lahko ponudnik uporabi zmogljivost drugih subjektov le, če bodo ti drugi subjekti izvajali gradnje ali storitve, za katere se zahteva te zmogljivosti. Ponudnik torej lahko naročnikove zahteve glede izobrazbe in strokovne usposobljenosti nominiranih kadrov izkaže z uporabo zmogljivosti drugih subjektov, vendar pa morajo ti drugi subjekti pri izvedbi javnega naročila izvesti gradnje ali storitve, za katere so bile zahtevane te zmogljivosti. To pomeni, je zapisala Državna revizijska komisija, da morajo biti ti drugi subjekti vključeni v ponudbo in sodelovati pri izvedbi naročila. Pri izvedbi javnega naročila sodeluje ponudnik oziroma skupina ponudnikov ter podizvajalec, zato mora subjekt, katerega zmogljivost se uporablja glede pogojev v zvezi z izobrazbo in strokovno usposobljenostjo, v ponudbi nastopati kot skupni partner ali kot podizvajalec. Ker izbrani ponudnik niti strokovnjaka kot fizične osebe niti njegovega delodajalca ni vključil v ponudbo kot skupnega partnerja ali kot podizvajalca in zanju tudi ni predložil obrazca ESPD, naročnik ni mogel preveriti, ali delodajalec oziroma strokovnjak izpolnjujeta zahteve iz razpisne dokumentacije, zaradi česar tudi ni mogel sprejeti odločitve o dopustnosti ponudbe izbranega ponudnika.