Dne 9. 4. 2021 je bila v Uradnem listu št. 54 objavljena Uredba o embalaži in odpadni embalaži, ki je začela veljati 15. dan po objavi v Uradnem listu (to je 24. 4. 2021) in ki je med drugim prinesla tudi spremembe pri poročanju. Poročanje je različno za tiste proizvajalce, ki svoje obveznosti PRO izpolnjujejo skupaj z drugimi proizvajalci, in za tiste, ki svoje obveznosti PRO izpolnjujejo samostojno.
KDAJ POROČA PROIZVAJALEC IN KDAJ POROČA DRUŽBA ZA RAVNANJE Z ODPADNO EMBALAŽO (DROE) o dajanju embalaže na trg RS?
1. Proizvajalec, ki svoje obveznosti PRO izpolnjuje skupaj z drugimi proizvajalci, sporoči družbi za ravnanje z odpadno embalažo (DROE), ki jo je pooblastil za izpolnjevanje svojih obveznosti PRO štirikrat letno podatke o embalaži, dani na trg v RS, v elektronski obliki:
1. oktober, november in december preteklega leta do 30. januarja tekočega leta,
2. januar, februar in marec tekočega leta do 30. aprila tekočega leta,
3. april, maj in junij tekočega leta do 30. julija tekočega leta in
4. julij, avgust in september tekočega leta do 30. oktobra tekočega leta.
2. Proizvajalec, ki je vpisan v evidenco individualnih sistemov ravnanja z odpadno embalažo, sporoči ministrstvu štirikrat letno podatke o embalaži, dani na trg v RS v elektronski obliki,:
1. oktober, november in december preteklega leta do 30. januarja tekočega leta,
2. januar, februar in marec tekočega leta do 30. aprila tekočega leta,
3. april, maj in junij tekočega leta do 30. julija tekočega leta in
4. julij, avgust in september tekočega leta do 30. oktobra tekočega leta.
Proizvajalec ali njegov pooblaščeni zastopnik in družba za ravnanje z odpadno embalažo prvič sporočita ministrstvu podatke o embalaži, dani na trg v RS, iz 16. člena te uredbe za julij, avgust in september 2021 do 30. oktobra 2021.
POZOR : do 31. 3. 2022 morajo poročati osebe, ki so dajale embalažo v promet (embaler, pridobitelj blaga ter proizvajalec in pridobitelj embalaže) po stari Uredbi (Uredba o ravnanju z embalažo in odpadno embalažo (Uradni list RS, št. 84/06, 106/06, 110/07, 67/11, 68/11 – popr., 18/14, 57/15, 103/15, 2/16 – popr., 35/17, 60/18, 68/18 in 84/18 – ZIURKOE) iz prvega odstavka 25. člena, ki so ministrstvu sporočali podatke po 10.c členu stare Uredbe za obdobje od 1. 1. 2021 do 30. 6. 2021.
To so tiste osebe, ki so dajale embalažo v promet po stari uredbi in ki so imele obveznost poročanja po 10.c členu Uredbe o ravnanju z embalažo in odpadno embalažo (Uradni list RS, št. 84/06, 106/06, 110/07, 67/11, 68/11 – popr., 18/14, 57/15, 103/15, 2/16 – popr., 35/17, 60/18, 68/18 in 84/18 – ZIURKOE), ki so dajale v promet manj kot 15 ton embalaže letno in ki niso bile plačniki okoljske dajatve za onesnaževanje okolja zaradi nastajanja odpadne embalaže.
KDAJ POROČA OSEBA, KI JE DAJALA EMBALAŽO V PROMET (ki je bil embaler, pridobitelj blaga ter proizvajalec in pridobitelj embalaže po 10.c členu stare uredbe) za obdobje od 1. 1. 2021 do 30. 6. 2021?
Embaler, pridobitelj blaga ter proizvajalec in pridobitelj embalaže iz prvega odstavka 25. člena Uredbe o ravnanju z embalažo in odpadno embalažo (Uradni list RS, št. 84/06, 106/06, 110/07, 67/11, 68/11 – popr., 18/14, 57/15, 103/15, 2/16 – popr., 35/17, 60/18, 68/18 in 84/18 – ZIURKOE) ministrstvu zadnjič sporočijo podatke iz 10.c člena Uredbe o ravnanju z embalažo in odpadno embalažo (Uradni list RS, št. 84/06, 106/06, 110/07, 67/11, 68/11 – popr., 18/14, 57/15, 103/15, 2/16 – popr., 35/17, 60/18, 68/18 in 84/18 – ZIURKOE) za obdobje od 1. januarja do 30. junija 2021 najpozneje do 31. marca 2022.
To je zadnje poročanje po stari uredbi!!!
Poročilo za prvo polletje 2021 izpolnite in oddate s klikom na povezavo:
Poročanje o embalaži dani v promet v RS za prvo polletje 2021
Vzorec obrazca za poročanje o embalaži dani v promet v RS za prvo polletje 2021
Na tem mestu velja OPOZORITI, da razlikujemo med odpadki, kamor sodi tudi odpadna embalaža, in med embalažo, dano na trg. Tako odpadki kot embalaža imajo prepovedi, omejitve in pravila ravnanja predpisana v zakonodaji. Vedno, ko damo embalažo v promet, iz nje na koncu njene poti nastane odpadna embalaža. Odpadna embalaža lahko nastane v podjetju, ki v Republiko Slovenijo uvozi neko surovino, iz katere izdela nek produkt v embalaži, ki jo izprazni, ali pri končnemu uporabniku, ko na primer kupi izdelek, ga loči od embalaže in to embalažo zavrže, tako da nastane odpadna embalaža.
Ločimo med:
- embalažo, dano na trg, in
- odpadno embalažo.
TO STA DVE RAZLIČNI POROČILI!
Eno je Poročilo o embalaži, dani na trg, torej koliko embalaže smo v Slovenijo vnesli z izdelkom iz tujine, koliko embalaže smo vnesli v Slovenijo, ko smo uvozili surovine iz tujine, koliko embalaže smo z izdelkom dali na trg RS in koliko embalaže smo z uvoženim izdelkom, ko smo ga prepakirali, dali na trg RS.
Drugo je Poročilo o nastalih odpadkih in ravnanju z njimi, ki zajema poleg količine in vrste odpadne embalaže tudi ostale odpadke.
Po stari Uredbi o ravnanju z embalažo in odpadno embalažo (Uradni list RS, št. 84/06, 106/06, 110/07, 67/11, 68/11 – popr., 18/14, 57/15, 103/15 , 2/16 – popr., 35/17, 60/18, 68/18 in 84/18 -ZIURKOE) je bila v Uradnem listu, št. 35, objavljena Uredba o spremembah in dopolnitvah Uredbe o ravnanju z embalažo in odpadno embalažo, ki je začela veljati 8. 7. 2017, v kateri je predpisana obveznost vpisa v evidenco in poročanja za obstoječe embalerje, pridobitelje blaga ter proizvajalce in pridobitelje servisne embalaže, ki dajejo v promet manj kot 15 ton embalaže letno in niso plačniki okoljske dajatve za onesnaževanje okolja zaradi nastajanja odpadne embalaže do 31. 3. tekočega leta o masi embalaže, dane v promet, – ločeno po vrstah embalaže in embalažnem materialu za papir in karton, plastiko, les, kovine, steklo in drugo za preteklo leto.
Do sprejetja te novele uredbe so morala podjetja, ki so dajala v promet od 5 do 15 ton embalaže, na ministrstvo posredovati samo izjavo, da dajo na trg več kot 5 ton in manj kot 15 ton embalaže. Podjetja, ki so dajala v promet manj kot 5 ton, pa sploh niso imela obveznosti poročanja.
Po novi Uredbi o embalaži in odpadni embalaži (Uradni list RS, št. 54/21 in 208/21), ki velja od 24. 4. 2021, se morajo vsi proizvajalci vpisati v evidenco proizvajalcev, voditi morajo evidenco dajanja embalaže v promet, se odločiti, ali bodo sklenili pogodbo o ravnanju z družbo za ravnanje z embalažo in odpadno embalažo (DROE), ali se vpisati v evidenco individualnih in poročati.
Kaj je embalaža?
Embalaža so vsi proizvodi iz kakršnega koli materiala, ki se jih uporablja za to, da vsebujejo blago (od surovin do končnih izdelkov), ga obdajajo ali držijo skupaj, za zaščito blaga, ravnanje z njim, dostavo in predstavitev blaga od njegovega proizvajalca do uporabnika embaliranega blaga ali potrošnika. Embalaža so tudi nevračljivi predmeti, ki se jih uporablja za enak namen.
Kategorije embalaže so:
– Prodajna ali primarna embalaža, ki na prodajnem mestu blaga za končnega uporabnika predstavlja prodajno enoto blaga, ki na prodajnem mestu blaga predstavlja paket določenega števila prodajnih enot blaga ne glede na to, ali je ta paket prodan končnemu uporabniku kot celota ali pa služi le kot sredstvo za polnjenje polic na prodajnem mestu blaga. Skupinsko embalažo se lahko odstrani s proizvoda, ne da bi to vplivalo na njegove lastnosti.
– Skupinska ali sekundarna embalaža, ki na prodajnem mestu blaga predstavlja paket določenega števila prodajnih enot blaga ne glede na to, ali je ta paket prodan končnemu uporabniku kot celota ali pa služi le kot sredstvo za polnjenje polic na prodajnem mestu blaga. Skupinsko embalažo se lahko odstrani s proizvoda, ne da bi to vplivalo na njegove lastnosti.
– Transportna ali terciarna embalaža, katere namen je olajšati prevoz večjega števila prodajnih enot blaga ali večjega števila enot skupinske embalaže in rokovanje z njimi, da se prepreči neposreden stik z blagom in poškodbe pri njegovem prevozu. Transportna embalaža ne vključuje zabojnikov za prevoz blaga v cestnem, železniškem, ladijskem in zračnem prometu.
Predmete se opredeli kot embalažo tudi na podlagi teh meril:
a) Predmeti so embalaža, če ustrezajo zgoraj navedeni opredelitvi izraza embalaža, ne da bi to posegalo v morebitne druge funkcije, ki jih tudi lahko ima embalaža, razen če je predmet sestavni del proizvoda in je potreben za to, da vsebuje, podpira ali ohranja navedeni proizvod njegovo celotno življenjsko dobo, ter je namenjeno, da se vse elemente uporabi, potroši ali zavrže skupaj.
b) Embalaža so predmeti, oblikovani in namenjeni za polnjenje blaga na prodajnem mestu, ter predmeti za enkratno uporabo, ki so prodani ali napolnjeni z blagom ali oblikovani in namenjeni za polnjenje blaga na prodajnem mestu, če imajo funkcijo embalaže (servisna embalaža).
c) Sestavine embalaže in dodatni elementi, vključeni v embalažo, so del embalaže, v katero so vključeni. Dodatni elementi, ki so neposredno obešeni ali pritrjeni na izdelek in opravljajo funkcijo embalaže, so embalaža, razen če niso sestavni del takega izdelka ter so namenjeni uporabi ali odstranitvi vseh elementov skupaj.
Omeniti pa moramo še:
- Servisno embalažo, ki je namenjena polnjenju na prodajnem mestu. Npr. vrečke za sendviče, plastične ali kartonske škatle za torte, aluminijasta folija ali papirnate in plastične nosilne vrečke …
- Embalažo, sestavljeno iz več kot enega materiala, pri kateri so posamezne sestavine te embalaže narejene iz najmanj dveh različnih materialov ali pa so posamezni dodatni elementi, vključeni v to embalažo, narejeni iz drugih materialov kot embalaža, v katero so vključeni
- Kompozitno ali sestavljeno embalažo, ki je narejena iz dveh ali več slojev različnih materialov, ki jih ročno ni mogoče ločiti in ki tvorijo eno samo neločljivo enoto, sestavljeno iz notranjega vsebnika in zunanjega ohišja, ki se kot taka polni, shranjuje, prevaža in prazni.
Glede na možnost ponovne uporabe se embalažo deli na:
- vračljivo embalažo (to je embalaža za večkratno uporabo) in
- nevračljivo (to je embalaža, ki se jo uporabi samo enkrat).
Vrste embalažnega materiala so:
- papir in karton,
- plastika,
- les,
- železo in jeklo,
- aluminij,
- steklo,
- sestavljeni materiali (oz. kompoziti) in
- drugi materiali (npr. keramika, tekstil ali material biološkega izvora).
Embalaža je lahko označena zaradi prepoznavanja embalažnega materiala. Te oznake so namenjene lažji in boljši predelavi, vključno z razvrščanjem zbrane odpadne embalaže. Označevanje embalaže zaradi prepoznavanja embalažnega materiala ni obvezno.
KONČNI UPORABNIK:
- potrošnik,
- zadnji uporabnik embaliranega blaga ali
- pridobitelj embaliranega blaga
zaradi POTROŠNJE ALI KONČNE UPORABE blaga loči embalažo od blaga ali jo izprazni,
- trgovec ali
- distributer
zaradi NADALJNJE PRODAJE embaliranega blaga loči skupinsko ali transportno embalažo od blaga ali jo izprazni.
Končni uporabnik, ki izpraznjeno embalažo zavrže, tako, da nastane odpadna embalaža je IZVIRNI POVZROČITELJ ODPADKOV iz predpisa o odpadkih (Uredba o odpadkih).
GOSPODINJSKA IN NEGOSPODINJSKA ODPADNA EMBALAŽA:
Gospodinjska embalaža je servisna embalaža in embalaža blaga, namenjenega potrošnikom, ne glede na to, ali embalirano blago dejansko uporabi potrošnik ali pa ga pri opravljanju dejavnosti uporabi drug zadnji uporabnik.
Negospodinjska ali industrijska embalaža je embalaža blaga, namenjenega izključno uporabi pri opravljanju dejavnosti (ni namenjena potrošnikom).
KOMUNALNA IN NEKOMUNALNA ODPADNA EMBALAŽA:
Odpadno embalažo se deli glede na vir nastanka in prevzemnika odpadkov na:
- odpadno embalažo, ki je komunalni odpadek
Ločeno zbrana odpadna embalaža iz gospodinjstev in tem odpadkom po naravi in sestavi podobna ločeno zbrana odpadna embalaža iz trgovine, proizvodnih, poslovnih, storitvenih in drugih dejavnosti ter javnega sektorja in pa odpadna embalaža, izločena pri obdelavi mešanih komunalnih odpadkov v skladu s predpisom, ki ureja odlagališča odpadkov; komunalna odpadna embalaža praviloma izvira iz gospodinjske embalaže. Praviloma se jo prepušča IJS.
- odpadno embalažo, ki ni komunalni odpadek
Ločeno zbrana odpadna embalaža iz trgovine, proizvodnih, poslovnih, storitvenih in drugih dejavnosti ter javnega sektorja, ki ni komunalna odpadna embalaža; nekomunalna odpadna embalaža praviloma izvira iz negospodinjske embalaže. Praviloma se jo oddaja zbiralcem ali izvajalcem obdelave, ki izdajajo evidenčne liste.
Po Uredbi o Obvezni občinski gospodarski javni službi zbiranja komunalnih odpadkov (Uradni list RS, št. 33/17 in 60/18) je določeno, da izvajalec javne službe zbira odpadno embalažo, ki je komunalni odpadek, iz plastike, kovin in sestavljenih materialov po sistemu od vrat do vrat kot odpadno mešano embalažo s številko odpadka 15 01 06 od vseh izvirnih povzročiteljev teh odpadkov, razen od tistih, pri katerih ti odpadki nastajajo kot komunalni odpadek iz trgovine, industrije, obrti ali storitvenih dejavnosti in ki te odpadke oddajajo družbi za ravnanje z odpadno embalažo v skladu s predpisom, ki ureja ravnanje z embalažo in odpadno embalažo, z izjemo odpadne embalaže iz plastike, kovin in sestavljenih materialov, ki ni komunalni odpadek, ki nastaja pri opravljanju trgovinske ali storitvene dejavnosti, od tistih izvirnih povzročiteljev teh odpadkov, s katerimi se dogovori o takem načinu zbiranja.
Po Uredbi o embalaži in odpadni embalaži velja, da lahko končni uporabnik prepušča nekomunalno odpadno embalažo iz trgovine, poslovnih in storitvenih dejavnosti ter javnega sektorja izvajalcu javne službe v skladu s predpisom, ki ureja obvezno občinsko gospodarsko javno službo zbiranja komunalnih odpadkov. Določba velja za vse storitvene dejavnosti.
PROIZVAJALCI:
So tisti, ki dajejo embalirano blago ali embalažo na trg
(izraz ni vezan na proizvodnjo)
- embalerji,
- pridobitelji embaliranega blaga,
- proizvajalci ali pridobitelji servisne embalaže ali
- tuje podjetje, ki daje embalažo na trg v RS.
ČE EMBALIRANEGA BLAGA NE DAJETE NA TRG, AMPAK SAMI UPORABITE, NISTE PROIZVAJALEC, temveč PRIDOBITELJ EMBALIRANEGA BLAGA ZA LASTNO UPORABO (če pridobljenega/uvoženega blaga ne prodajate naprej v RS (ne dajete na trg v RS), ampak ga v celoti uporabite sami v okviru izvajanja svoje dejavnosti.
Embaler je pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik s sedežem v Republiki Sloveniji, ki:
a) v skladu s predpisi kot dejavnost embalira, pakira ali polni blago v embalažo pod svojim imenom ali pod svojo znamko ali
b) v skladu s predpisi kot dejavnost embalira, pakira ali polni blago v embalažo, na kateri je vidna oznaka njegovega imena ali njegova znamka, ali
c) zanj druga oseba v skladu s predpisi kot dejavnost embalira ali pakira ali polni blago v embalažo pod njegovim imenom ali pod njegovo znamko ali
č) zanj druga oseba v skladu s predpisi kot dejavnost embalira ali pakira ali polni blago v embalažo, na kateri je oznaka njegovega imena ali njegova znamka.
Če pridobitelj embaliranega blaga uvaža ali vnaša na območje Republike Slovenije, z namenom nadaljnje prodaje, blago z znamko pravne osebe ali samostojnega podjetnika s sedežem v Republiki Sloveniji, se za embalerja šteje imetnik znamke.
Za embalažo, ki jo daje embaler na trg v RS, se štejeta tudi skupinska in transportna embalaža blaga, čeprav nista označeni z imenom ali znamko embalerja.
Pridobitelj embaliranega blaga je pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik s sedežem v Republiki Sloveniji, ki v okviru izvajanja dejavnosti uvozi embalirano blago iz tretje države ali ga pridobi v državi članici in ga vnese na območje Republike Slovenije za namen nadaljnje prodaje.
Pridobitelj embalaže je pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik s sedežem v Republiki Sloveniji, ki v okviru izvajanja dejavnosti uvozi embalažo iz tretje države ali jo pridobi v državi članici in jo vnese na območje Republike Slovenije za namen nadaljnje prodaje.
Proizvajalec embalaže je ravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik s sedežem v Republiki Sloveniji, ki v skladu s predpisi kot dejavnost izdeluje embalažo ali jo oblikuje v postopku embaliranja blaga.
Končni uporabnik je potrošnik ali kateri koli drug zadnji uporabnik embaliranega blaga, vključno s pridobiteljem embaliranega blaga za lastno uporabo, ki zaradi potrošnje ali končne uporabe blaga loči embalažo od tega blaga ali jo izprazni, ter trgovec ali distributer, ki zaradi nadaljnje prodaje embaliranega blaga loči skupinsko ali transportno embalažo od tega blaga ali jo izprazni. Končni uporabnik, ki izpraznjeno embalažo zavrže, tako da nastane odpadna embalaža, je izvirni povzročitelj odpadkov iz predpisa, ki ureja odpadke.
Pridobitelj embaliranega blaga za lastno uporabo je pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik s sedežem v Republiki Sloveniji, ki prek sredstev za komuniciranje na daljavo kupuje embalirano blago neposredno od tujega podjetja izključno za lastno uporabo v okviru izvajanja svoje dejavnosti na območju Republike Slovenije. Če je pridobitelj embaliranega blaga za lastno uporabo hkrati tudi proizvajalec (embaler, pridobitelj embaliranega blaga, proizvajalec ali pridobitelj servisne embalaže ali tuje podjetje, ki daje embalažo na trg v RS), se to embalažo šteje k embalaži, ki jo daje na trg v RS.
Pridobitelj embaliranega blaga za lastno uporabo ne daje embaliranega blaga na trg, ampak ga pridobi/uvozi izključno za lastno uporabo v okviru izvajanja svoje dejavnosti !!!
Kako postopa:
- z DROE sklene pogodbo
- DROE sporoča podatke o embalaži pridobljenega blaga (nima obveznosti iz 15. člena, zato lahko podatke, ki jih posreduje DROE, vodi na njemu najbolj primeren način)
- prispeva k plačilu stroškov, ki so sicer pripisani proizvajalcem v okviru obveznosti PRO
(DROE mu zaračuna ustrezen del stroškov opravljenih storitev ravnanja z odpadno embalažo, ne sme pa mu zaračunati stroškov upravljanja skupnega sistema (te stroške plačujejo samo proizvajalci)
KAJ POMENI, DA DAMO EMBALAŽO NA TRG?
Embalažo damo na trg, če:
a) omogočimo, da je na trgu v RS prvič dostopno blago, embalirano v Republiki Sloveniji, pri čemer se za embalažo, dano na trg v RS, šteje tudi embalažo tega blaga, ki ga je njegov embaler sam uporabil kot končni uporabnik,
b) omogočimo, da je na trgu v RS prvič dostopno embalirano blago, pridobljeno v drugi državi članici Evropske unije ali članici Evropskega gospodarskega prostora ali uvoženo iz tretjih držav, pri čemer se za embalažo, dano na trg v RS, šteje tudi embalažo pridobljenega blaga, ki ga je njegov pridobitelj sam uporabil kot končni uporabnik,
c) omogočimo, da je na trgu v RS prvič dostopna embalaža servisna embalaža, pridobljena v državi članici, uvožena iz tretje države ali proizvedena v Republiki Sloveniji,
č) iz države članice ali tretje države prodamo embalirano blago neposredno končnemu uporabniku prek sredstev za komuniciranje na daljavo.
PRIMERI EMBALAŽE, DANE NA TRG IN OBVEZNOST POROČANJA:
Nek izdelek, blago ali neko surovino lahko:
- izdelamo sami,
- uvozimo iz tujine ali
- kupimo od slovenskega proizvajalca.
Poglejmo primere in si razjasnimo, v katerih primerih gre za dajanje embalaže na trg in posledično poročanje o tej embalaži, dani v promet.
1. primer: če izdelek ali surovino izdelamo sami in embaliramo v embalažo ter damo na trg, smo dolžni poročati o tisti embalaži, ki jo damo na slovenski trg. O embalaži, ki jo damo v tujino, nam ni treba poročati.
2. primer: nam prikazuje obveznosti poročanja, če nek izdelek ali surovine uvozimo iz tujine. Če v isti embalaži, torej brez odpakiranja, damo na trg v tujino, nam ni treba poročati, če pa damo na slovenski trg, moramo poročati o vsej embalaži (npr. kartonske škatle, »strech«
folija, povezovalni trak …).
Če nek izdelek ali surovine uvozimo iz tujine in odpakiramo, poročamo o tej embalaži. Mimogrede je to tudi odpadna embalaža, ki jo obravnavamo tudi kot odpadke. Odpakirane izdelke ali surovine nato embaliramo in damo na trg. Če damo v tujino, nam ni treba poročati, če pa damo na slovenski trg, moramo poročati o celotni količini embalaže, v katero smo embalirali. Torej v tem primeru imamo embalažo, s katero smo nek izdelek vnesli v Slovenijo, in novo embalažo, v katero smo odpakirane izdelke, ponovno embalirali in dali na slovenski trg.
3. primer: nam prikazuje poročanja, če nek izdelek ali surovine kupimo od slovenskega proizvajalca. Če v isti embalaži, torej brez odpakiranja, damo na trg v tujino, nam ni treba poročati, prav tako, če damo na slovenski trg, saj je o tej embalaži že poročal slovenski proizvajalec, ki je dal izdelek ali surovine na trg.
Če nek izdelek ali surovine kupimo od slovenskega proizvajalca in odpakiramo, ne poročamo o tej embalaži, saj je o njej poročal že slovenski proizvajalec, ko je dal na trg. Tudi to je odpadna embalaža, ki jo obravnavamo tudi kot odpadke. Odpakirane izdelke ali surovine nato embaliramo in damo na trg. Če damo v tujino, nam ni treba poročati, če pa damo na slovenski trg, moramo poročati o količini embalaže, v katero smo na novo embalirali. Torej v tem primeru imamo samo embalažo, v katero smo odpakirane izdelke ponovno embalirali in dali na slovenski trg.
Končni uporabnik, ki izpraznjeno embalažo zavrže, tako da nastane ODPADNA EMBALAŽA, je izvirni povzročitelj odpadkov iz predpisa, ki ureja odpadke.
OBVEZNOSTI:
KAJ?
- Vpis v evidenco proizvajalcev
- Vodenje evidence o dajanju embalaže na trg in
- Poročanje o dajanju embalaže na trg
KDO?
PROIZVAJALCI:
- embalerji
- pridobitelji embaliranega blaga
- proizvajalci ali pridobitelj servisne embalaže
- tuje podjetje, ki daje embalažo na trg v RS
KDAJ?
- ko da podjetje ali samostojni podjetnik PRVIČ NA TRG RS izdelke v embalaži, ki bo enkrat postala odpadna embalaža
KAKO?
Način izpolnjevanja obveznosti PRO?
- samostojno
- skupaj z drugimi proizvajalci
Pri skupnem izpolnjevanju obveznosti po sklenitvi pogodbe z družbo za ravnanje z odpadno embalažo DROE, se plačuje stroške opravljenih storitev DROE, kvartalno se sporoča podatke o vrsti in količini embalaže DROE, oni poskrbijo za odpadno embalažo. O tem, da ima proizvajalec pogodbo z DROE, je treba obveščati svoje kupce (razen potrošnikov) na računih in dobavnicah ob dobavi embaliranega blaga ali servisne embalaže.
Samostojno lahko izpolnjujejo svoje obveznosti PRO tisti proizvajalci, ki dajejo na trg RS embalažo, ki se kot odpadna embalaža razvršča med nekomunalno odpadno embalažo. Najprej se je treba vpisati v evidenco individualnih sistemov ravnanja z odpadno embalažo in izdelati načrt ravnanja z odpadno embalažo. Sami morajo poročati in prevzeti vse stroške ravnanja z odpadno embalažo. Končnim uporabnikom mora omogočiti vračilo embalaže, ki jo kot embalirano blago ali servisno embalažo daje na trg RS, in za prevzeto embalažo zagotavljati oddajanje v predelavo ali odstranjevanje.
Končne uporabnike mora obveščati z obvestilom na embalaži ali na računih in dobavnicah, o možnosti brezplačnega vračila embalaže neposredno ob dobavi ali pozneje na za to določenem mestu. Za prevzeto embalažo mora zagotavljati skladiščenje in oddajanje v predelavo ali odstranjevanje.
VPIS V EVIDENCO OSEB, KI DAJEJO EMBALAŽO V PROMET:
KDO?
PROIZVAJALCI:
• embalerji
• pridobitelji embaliranega blaga
• proizvajalci ali pridobitelji servisne embalaže
• tuja podjetja, ki dajejo embalažo na trg v RS
- tisti, ki še niso vpisani – Novi
- tisti, ki niso spadali v 10. a člen stare uredbe
POZOR: ni treba za tiste proizvajalci (embalerji, pridobitelji blaga in proizvajalci in pridobitelji embalaže), ki so bili že vpisani po 10. a členu stare uredbe.
Vsi že vpisani pa morajo v aplikaciji Embalaža s klikom na Dopolnjevanje in spreminjanje podatkov v evidenci proizvajalcev posodobiti oziroma sporočiti vsako spremembo vrste dejavnosti, ki jo opravljajo v zvezi z embalažo, ali prenehanje opravljanja te dejavnosti. Za tuja podjetja sporoča morebitne dopolnitve oz. spremembe njihov pooblaščeni zastopnik.
KAKO?
PROIZVAJALCI: vpis v evidenco poteka na spletnem mestu na spletni strani Agencije za okolje v aplikaciji Embalaža (http://okolje.arso.gov.si/embalaza/) v dveh korakih.
V postopku vpisa v evidenco proizvajalcev vnesite 10-mestno (7 številk in 3 ničle na koncu) matično številko vašega podjetja. Iz Ajpesa (ePRS) se bodo prenesli podatki o vašem podjetju. Preverite prenešene podatke, dodajte zahtevane kontaktne podatke (e-pošta kontaktne osebe, telefonska številka kontaktne osebe), izberite vsaj eno vrsto dejavnosti, ki jo opravljate v zvezi z embalažo ter izberite način izpolnjevanja obveznosti PRO. Vpis za tuje podjetje izvede pooblaščeni zastopnik. Na e-pošto kontaktne osebe, ki ste jo vnesli ob vpisu v evidenco proizvajalcev, boste prejeli sporočilo z vstopno kodo in potrditveno povezavo. S klikom na potrditveno povezavo bo postopek vpisa zaključen in vaše podjetje bo vpisano v evidenco proizvajalcev.
Novi embalerji, pridobitelji blaga ter proizvajalci in pridobitelji servisne embalaže pa boste morali sporočiti podatke o podjetju in dejavnosti Agenciji RS za okolje v 30 dneh od začetka opravljanja dejavnosti. Vsako morebitno spremembo dejavnosti ali prenehanje opravljanja te dejavnosti se sporoča v 30 dneh po nastali spremembi.
VODENJE EVIDENCE O DAJANJU EMBALAŽE V PROMET:
Uredba o embalaži in odpadni embalaži predpisuje, da morajo proizvajalci za vsako koledarsko leto posebej voditi evidenco o embalaži, dani na trg v RS.
Evidenca vsebuje podatke o masi embalaže, dane na trg v RS, ločeno po teh embalažnih materialih:
1. papir in karton,
2. plastika
3. les,
4. železo in jeklo,
5. aluminij,
6. steklo in
7. drugo (ločeno po vrsti embalažnega materiala, npr. keramika, tekstil ali material biološkega izvora).
Proizvajalec v evidenci ločeno vodi podatke o:
– kompozitni embalaži in
– drugi embalaži, sestavljeni iz več kot enega materiala, po posameznih materialih, pri čemer ne upošteva materiala, ki predstavlja manj kot 5 % skupne mase embalažne enote. Maso tega materiala prišteje k masi prevladujočega materiala.
– servisni embalaži.
Za proizvajalca, ki je tuje podjetje, evidenco vodi njegov pooblaščeni zastopnik.
V evidenco je treba vnašati podatke:
- o masi embalaže, ločeno po vrsti embalaže, in
- o embalažnem materialu, torej ločeno za papir in karton, plastiko, les, železo in jeklo, aluminij, steklo in drugo (npr. če je embalažni material keramika, tekstil ali material biološkega izvora).
Vodenje evidence je zelo pomembno, saj proizvajalci na podlagi evidence štirikrat letno v elektronski obliki sporočajo podatke o embalaži, dani na trg.
POROČANJE O DAJANJU EMBALAŽE NA TRG:
KDO?
Proizvajalec (na podlagi evidence)
KAM?
- samostojno izpolnjevanje ministrstvu ARSO
- skupno izpolnjevanje DROE
Od 1. julija 2021 naprej morajo na podlagi lastne evidence podatke o embalaži, dani na trg v RS, štirikrat letno sporočati ARSO samo tisti proizvajalci, ki bodo obveznost PRO izpolnjevali samostojno.
Proizvajalci oz. pooblaščeni zastopniki (za tuja podjetja) pa bodo te podatke sporočali izbrani DROE. DROE pa bo podatke na ravni posameznih proizvajalcev štirikrat letno sporočala na ARSO.
Obveznost poročanja o dajanju embalaže na trg v RS se izvaja štirikrat letno, in sicer za:
1). oktober, november in december preteklega leta do 30. januarja tekočega leta,
2). januar, februar in marec tekočega leta do 30. aprila tekočega leta,
3). april, maj in junij tekočega leta do 30. julija tekočega leta in
4). julij, avgust in september tekočega leta do 30. oktobra tekočega leta.
Podatki, ki jih mora vsebovati poročilo:
- obdobje (trimesečje in leto), za katero se poroča,
- firma in sedež ter matična in davčna številka proizvajalca,
- masa embalaže, dane n