Vzpostavitev sistema ravnanja z odpadki v podjetjih je postopek, ki vključuje ravnanje z odpadki od nastanka do oddaje zbiralcem ali predelovalcem, njihov popis, označevanje, predhodno skladiščenje in vse obveznosti, ki jih mora izpolnjevati povzročitelj, vključno z vodenjem evidenc in poročanjem.
Postopek vzpostavitve sistema ravnanja z odpadki
Postopek vzpostavitve sistema ravnanja z odpadki je proces, ki ga v podjetje uvajamo po korakih.
Najprej moramo narediti popis vseh odpadkov, ki nastanejo tako pri opravljanju dejavnosti – nekomunalnih odpadkov kot tudi odpadkov, ki ne izhajajo iz proizvodnega ali storitvenega procesa in nastanejo zaradi potreb zaposlenih – komunalnih odpadkov.
Po klasifikacijskem seznamu odpadkov in po predpisanem postopku jim določimo klasifikacijske številke. Ugotovimo količine posameznih odpadkov in na podlagi teh količin določimo velikost zabojnikov, ki jih bomo potrebovali za zbiranje. Končne količine posameznih odpadkov bomo glede na to, da sistem šele uvajamo, lahko določili šele po določenem času vzpostavitve sistema ravnanja z odpadki. Nabavimo zabojnike ali porabimo obstoječe. Zabojnike označimo skladno z zahtevami iz Uredbe o odpadkih. Določimo in označimo tudi zbirna mesta, od koder jih bo pooblaščeni zbiralec ali odstranjevalec prevzemal. Odpadke začasno skladiščimo ločeno glede na njihove lastnosti, tako da ni čezmernega obremenjevanja voda, zraka in tal, ne pride do mešanja odpadkov in da so odpadki primerni za obdelavo. Izvajamo potrebne ukrepe za preprečevanje in zmanjševanje škodljivih vplivov na okolje in človekovo zdravje zaradi emisij snovi in vonjav, raznašanja lahkih frakcij odpadkov v okolje zaradi vetra, razsutja ali razlitja odpadkov, hrupa, zlasti zaradi prevažanja odpadkov do skladiščnega prostora in znotraj njega, ptic, glodavcev in mrčesa ter požarov zaradi samovžiga. Nevarni odpadki morajo biti shranjeni v posodah, rezervoarjih, zabojnikih ali drugi embalaži, tako da ne ogrožajo okolja in človekovega zdravja. Embalaža, v kateri so shranjeni nevarni odpadki, mora biti izdelana iz materiala, odpornega proti učinkovanju shranjenih odpadkov. Nevarne odpadke je prepovedano mešati z drugimi nevarnimi odpadki, ki imajo drugačne fizikalne, kemične ali nevarne lastnosti, z drugimi odpadki in snovmi ali materiali, vključno z mešanjem zaradi redčenja nevarnih snovi. Odpadke je treba skladiščiti tako, da niso neposredno izpostavljeni padavinam, če bi to vplivalo na njihove lastnosti, pomembne za nadaljnjo obdelavo.
S prevzemniki odpadkov sklenemo pogodbe za prevzem odpadkov, v katerih določimo ceno, frekvenco odvozov ter ostale pogoje in zahteve. Z izvajalcem javne službe se dogovorimo za velikost zabojnikov za ločeno zbiranje komunalnih odpadkov in se dogovorimo za frekvenco odvoza. Izdelamo načrt gospodarjenja z odpadki, v katerega zajamemo celoten sistem ravnanja z odpadki. Vzpostavimo evidenco o nastajanju odpadkov in ravnanju z njimi, iz katere je razvidno časovno zaporedje nastajanja odpadkov in ravnanja z njimi. Vsako leto do 31. marca poročamo na ministrstvo o količinah nastalih odpadkov in ravnanju z njimi za preteklo koledarsko leto. Spremljamo zakonodajo in njene spremembe sproti uvajamo v sistem. Izdelamo navodila za ravnanje z odpadki za zaposlene. Organiziramo izobraževanje in ozaveščamo zaposlene o pravilnem ravnanju z odpadki.
Povzročitelj odpadkov mora voditi evidenco o nastajanju odpadkov in ravnanju z njimi, izdelati načrt gospodarjenja z odpadki in izdelati poročilo o nastalih odpadkih in ravnanju z njimi, če so izpolnjeni naslednji pogoji:
EVIDENCA | NAČRT GOSPODARJENJA Z ODPADKI | LETNO POROČILO |
10 t odpadkov | 150 t odpadkov | 10 t odpadkov |
nevarni odpadki | 200 kg nevarnih odpadkov | 5 kg nevarnih odpadkov |
10 zaposlenih | 10 zaposlenih |
Vprašalnik
| DA | NE |
Ali imam v sistem vključene vse odpadke, ki nastanejo pri moji dejavnosti? | ||
Ali ločujem med nekomunalnimi in komunalnimi odpadki? | ||
Ali so klasifikacijske številke pravilno določene? | ||
Ali so količine odpadkov, ki nastajajo, pravilno določene? | ||
Ali imam zadostno število zabojnikov? | ||
Ali imam zabojnike za začasno skladiščenje odpadkov pravilno označene? | ||
Ali imam določena mesta za začasno skladiščenje odpadkov? | ||
Ali imam označena mesta za začasno skladiščenje odpadkov? | ||
Ali imam sklenjene pogodbe s prevzemniki odpadkov? | ||
Ali sem dogovorjen z izvajalcem javne službe za odvoz komunalnih odpadkov? | ||
Ali imam izdelan načrt gospodarjenja z odpadki? | ||
Ali vodim evidenco o nastajanju odpadkov in ravnanju z njimi? | ||
Ali vsako leto poročam o nastalih odpadkih za preteklo koledarsko leto? | ||
Ali spremljam zakonodajo in v podjetju sproti uvajam spremenjene zahteve? |
Če vsaj na enega od vprašanj odgovorite z NE, po spodaj navedenem postopkovniku uskladite vaš sistem ravnanja z odpadki.
Postopkovnik za vzpostavitev sistema ravnanja z odpadki
|
|
1. | Popišemo vse odpadke, ki nastanejo pri opravljanju dejavnosti in komunalne odpadke |
2. | Odpadkom po predpisanem postopku dodelimo klasifikacijske številke |
3. | Določimo količine posameznih odpadkov |
4. | Določimo število in velikost zabojnikov |
5. | Označimo zabojnike |
6. | Označimo zbirna mesta začasnega skladiščenja |
7. | Določimo frekvenco odvozov nekomunalnih in komunalnih odpadkov |
8. | S prevzemniki nekomunalnih odpadkov sklenemo pogodbe o prevzemu odpadkov |
9. | Z izvajalcem javne službe se dogovorimo o odvozu komunalnih odpadkov |
10. | Izdelamo načrt gospodarjenja z odpadki |
11. | Vzpostavimo evidenco o nastajanju odpadkov in ravnanju z njimi |
12. | Pričnemo vodenje evidence o nastajanju odpadkov in ravnanju z njimi |
13. | Do 31.3. poročamo na ministrstvo o količinah nastalih odpadkov in ravnanju z njimi |
14. | Izdelamo navodila za ravnanje z odpadki za zaposlene |
15. | Organiziramo izobraževanje za zaposlene |
16. | Ozaveščamo zaposlene |
17. | Spremljamo zakonodajo in spremembe sproti uvajamo v sistem ravnanja z odpadki |