VPRAŠANJE
Navajate, da se vam v zvezi z javnim naročilom zdravil vse pogosteje dogaja, da vam dobavitelj sporoča, da določenega zdravila ne more več dobaviti, ker je prišlo do t.im. prenehanja dobave zdravil na slovenskem tržišču. Torej gre za objektiven razlog, na katerega dobavitelj ni mogel vplivati. Vi pa zdravilo potrebujete, zaradi česar na slovenskem tržišču poiščete paralelno zdravilo. Zanima vas, ali lahko v primeru, da ima paralelno zdravilo le dobavitelj, od katerega sicer kupujete že druga zdravila, s slednjim sklenete aneks o dodatni nabavi blaga iz tehničnega razloga (drugi dobavitelji zdravila s temi učinkovinami nimajo)?
ODGOVOR
Ker nam vsebina vaših pogodb ni poznana, lahko odgovorimo zgolj načelno. Vsebina obstoječih pogodb je namreč pomembna, saj je možno, da le-te (že) urejajo opisani položaj. Tako so na primer takšni in podobni položaji lahko vnaprej urejeni s pomočjo jasnih, natančnih in nedvoumnih določb pogodbe (1. točka prvega odstavka 95. člena ZJN-3). V primeru, ko je sprememba pogodbe predvidena v jasnih, natančnih in nedvoumnih določbah (klavzulah), spremembe v skladu s temi določbami ne predstavljajo nove pogodbe, ampak dejansko pomenijo izvajanje obstoječe pogodbe. Preglejte torej določila in pogoje vaših obstoječih pogodb z dobavitelji in preverite, ali zadevne pogodbe morda ne vključujejo klavzule, ki omogočajo spremembe na način, da se vsebina pogodb prilagodi novo nastalim okoliščinam, kot je nerazpoložljivost določenih zdravil (nekatere pogodbe imajo lahko ustrezne določbe, ki urejajo takšne situacije, vključno z možnostjo nabave alternativnih ali nadomestnih zdravil pri drugem dobavitelju). Če takšne klavzule obstajajo, so lahko pravna podlaga za vaše nadaljnje postopanje, vključno z možnostjo sklenitve aneksov k obstoječim pogodbam. Tudi sicer ne pozabite, da je vedno ključnega pomena postopati v mejah obstoječe pogodbe.
V primeru, da vaše trenutne pogodbe ne urejajo opisanih položajev, dobavitelj pa vas je obvestil o prenehanju dobave določenega zdravila na slovenskem trgu in vi zdaj želite nabaviti alternativno vzporedno zdravilo pri edinem možnem dobavitelju, s katerim že imate obstoječe pogodbeno razmerje, lahko razmislite tudi o možnosti sklenitve aneksa iz razloga nastopa nepredvidenih okoliščin. Če je prenehanje dobave zdravila posledica objektivnih razlogov, na katere ne naročnik, ne dosedanji dobavitelj nimata vpliva (ukinitev zdravila na slovenskem trgu) in je zaradi zagotovitve kontinuitete oskrbe nastopila nujnost pridobitve vzporednega zdravila, za katerega ni na voljo drugih ustreznih dobaviteljev, bi se takšen položaj lahko štel za nepredvideno okoliščino v smislu 3. točke prvega odstavka 95. člena ZJN-3 – tj. za položaj, v katerem je »sprememba potrebna zaradi okoliščin, ki jih skrben naročnik ni mogel predvideti, in sprememba ne spreminja splošne narave javnega naročila«. V kolikor je dobavitelj pripravljen sodelovati, se torej lahko dogovorite o pogojih aneksa, vključno s ceno, količinami in roki dobave vzporednega zdravila (kar vse mora biti seveda skladno s pogoji, ki so bili objavljeni v prvotnem javnem naročilu).
Glede sklenitve aneksa, s katerim se spreminja pogodba o javnem naročilu upoštevajte zahteve, ki jih določa zakon:
- Predvsem zagotovite, da sprememba v zvezi z nabavo vzporednih zdravil, ostane v okviru največ 30 % vrednosti prvotne pogodbe (drugi odstavek 95. člena ZJN-3). Če osnovna pogodba vključuje klavzulo o valorizaciji denarnih obveznosti, kot referenčno vrednost za izračun najvišje dovoljene vrednosti spremembe uporabite vrednost pogodbe s posodobljenimi (valoriziranimi) cenami.
- Skrbno dokumentirajte objektivne okoliščine in razloge za spremembo pogodbe, vključno z razlogi za nedostopnost originalnega zdravila in pomanjkanju možnih drugih dobaviteljev za to zdravilo (šesti odstavek 95. člena ZJN-3). Dokumentacija mora vsebovati podroben opis spremembe, razloge zanjo in okoliščine, zaradi katerih naročnik ni mogel predvideti spremembe pri oddaji prvotnega javnega naročila (podrobnosti o tem, zakaj je nastopila potreba po nabavi vzporednega zdravila) ter pojasnilo o tem, zakaj sprememba ne spreminja splošne narave javnega naročila.
- Najpozneje v 30-ih dneh po spremembi objavite obvestilo o spremembi pogodbe o izvedbi javnega naročila na Portalu javnih naročil, če je to glede na vrednost potrebno, pa tudi v Uradnem listu EU (tretji odstavek 95. člena ZJN-3). Obveznost obveščanja drugim potencialnim izvajalcem (pa tudi pristojnim nadzornim organom) omogoča, da preverijo, ali je bila posamezna sprememba izvedena v skladu s pravili zakona.